יום שישי, 21 בספטמבר 2018

נפחת - שילמת

מאת: רחלי סלמן מערכת מנטול
הנפיחה מפתיעה באירועים המביכים ביותר וגורמת לנו להתפתל. הנפיחה לא בוחלת באמצעים, היא מפתיעה אפילו בדייט ראשון.
בין אם קבעתם במסעדה טרנדית, בדירת החדר התל אביבית שלו, או בין מצעיו הלבנים. תגובותינו להופעתה שונות. יש שיצטדקו בגינה, יתנצלו, אחרים יצחקו למולה, ויש שיתעלמו ממנה בתקווה שאחרים יעשו כמותם. המבוכה החברתית שהיא יוצרת הובילה להמצאת כינויים רבים עבורה כגון נוד, פלוץ, פוק, גוז ועוד. כולנו מכירים את מאפייניה וכל נפיחה זוכה לכינוי כרועשת, שקטה, גברית, נשית, חמקמקה, מימית, והידועה לשמצה- המסריחה.

הנפיחה משפיעה על הסטטוס החברתי שלנו. אנו שמחים לאיד כשמלכת הכיתה נופחת, ומחרימים את התלמיד שריחו הולך אחריו. מצד שני, היא הופכת את ביתנו לאינטימי ובעל מסורת כשבכל שבת נשמעות צעקות הילדים "אבא איכס" ומעברו השני של הבית מוחזרת צעקה "תאשימו את החמין של אמא". יתרה מכך, אנו מתארים כקרבה את הפעם הראשונה שנפחנו בפניי חברינו וצלחנו את המבוכה. אין ספק שלנפיחה מקום של כבוד בחיינו, אדם ממוצע נופח כארבע עשר פעמים ביום ללא הבדל גזע, דת ו-מין. האמינו או לא, מחקרים מראים שגם נשים נופחת בממוצע דומה לגברים. יחד עם זאת, בשל מעמדה החברתי אנו נבוכים בהופעתה ועוסקים בשאלה "מה חושבים עלינו". עבור חלקנו היא אף יוצרת מצוקה פסיכולוגית ופיזית.
נשאלת השאלה: כיצד נתמודד מולה?
נודים, גזים, פלוצים
הכר את האויב
נפיחה היא פליטת גזים דרך פי הטבעת כתוצר לוואי של פעולת מערכת העיכול. גזים אלו חסרי ריח. הריח נובע מכמויות זעירות של חומרים אחרים שמצויים במערכת העיכול. הרעש מגיע מרטט של פי הטבעת ומושפע מעובי השריר הסוגר ומהירות הגז היוצא ממנה. (מתוך: ויקיפידיה)

המנעות
קודם כל, יש להרגע! עצבנות יתר ולחץ פסיכולוגי (סטרס) משפיע על פעילות מערכת העיכול בשל שאיפת אוויר מיותר, פעילות יתר של בלוטת התריס ועוד. 

יש להכיר את גופנו ולצמצם או להימנע ממאכלים המעודדים חומציות במערכת העיכול. ניתן להתייעץ עם תזונאית. מזונות שעלולים לעודד פליטת גזים מהגוף בדרך כלל, הינם: עתירי פחמימות (לחם וקמח), עתירי שומנים (שמן ובשר), קטניות (שעועית, אפונה וסויה), חלב ומוצריו, ירקות (כרוב, צנון, בצל, ברוקלי, נבטים, כרובית, מלפפון, אספרגוס, כרוב כבוש, קולורבי), משקאות מוגזים, סוכרים אלכוהוליים (פוליאולים), ירקות עמילניים (תפו"א, לפת ותירס), פירות (שזיף מיובש, אפרסק, תפוח צימוקים ובננות). 

ניתן לפנות לרופא לשם קבלת תרופות להקלה בגזים, או תוספי מזון טבעיים.
כיצד לנהוג בנפיחה שמחפשת דרכה מחוץ לגופנו?
גש לשירותים הקרובים, ובכל מקרה אל תדחיק! נפיחה אחת שמוחזקת פנימה ומונעים יציאתה אינה מזיקה, היא תצא מאוחר יותר, אך היא גורמת לכאב. התאפקות לאורך זמן ממושך עלולה להזיק לבריאותך. צמצם נזקים- כדי להמנע מרעש יש לנפוח בשיחרור איטי ובהרפייה של שריר פי הטבעת...כל זאת בתקווה שלא עיכלנו משהו מסריח.

אם לא הספקת לצמצם נזקים פעל כמאמר הפתגם: "אם לא יכולת להילחם בהם, הצטרף אליהם". מסקנה חשובה היא שהנפיחה היא פעולה טבעית והכרחית של הגוף על מנת לעכל מזון. בפעם הבאה שתנפח בפומבי אמץ לך הומור ככלי לפורקן מתח חברתי, תאמר לסובבים "אני נופח, משמע אני קיים", ואם יתעקשו להסבר תוכל לומר "אני נמנע מכאב".
מנטול הינו הפורטל לאיכות חיים הגדול והמוביל בישראל, אשר מחולק ל-8 ערוצים עיקריים: אסתטיקה, ניתוחים פלסטיים, הריון ולידה, כושר גופני, בריאות, תזונה ודיאטה, סקסולוגיה וגוף ונפש. אינדקס האתר כולל מידע מקיף ועדכני אודות בתי עסק ומגוון רחב של קטגוריות, ותחומים התורמים לשיפור איכות החיים שלנו.
מנטול מציע רצפי מאמרים, מאמרים, בתחומי איכות החיים אשר נכתבו בעזרתם האדיבה של טובי המומחים. תמצאו סקרים ופורומים שונים המנוהלים ע"י מומחים.
בנוסף, קיימים מספר שיתופי פעולה עם אתרים שונים ביניהם אתר דרושים, אתר לימודים ועוד, וכן המלצות על אתרים שונים.
אנו מזמינים אתכם להוות חלק בלתי נפרד מאיכות החיים החשובה כל כך עבורינו, לקבל מידע וייעוץ בחינם ממיטב המומחים אשר יתרמו לשיפור איכות חייכם. / בריאות / נפחת - שילמת. !