יום שישי, 21 בספטמבר 2018

האם לעשות דיאטה בהריון?

מאת: חוה רשף
נשים רבות נראות נפלא בזמן ההריון, אך רבות מתקשות לקבל את השינויים שעובר גופן, ויוצאות לדיאטת כסאח כדי לנסות לזנק לג'ינס מיד לאחר הלידה.
עליהן לזכור כי עליה במשקל בתחום הרצוי אינה השמנה!
ממצאים מתקופת הרעב בהולנד ומחקרים שנערכו על בעלי חיים, מעלים השערה שתזונה דלה של אישה בתקופת ההריון, או משטר קיצוני של דיאטה בהריון עלולה להשפיע על הנכדים שלה ובעיקר על הסיכון שלהם ללקות בסוכרת. לעומת זאת אין עוררין על העובדה שלתזונה של האם יש תפקיד מכריע בקביעת בריאות התינוק. דיאטה בהריון במטרה לרדת במשקל עלולה לגרום ללידת תינוק בעל משקל נמוך, ללידה מוקדמת ולאיכות חלב ירודה. בנוסף, עלולים להיווצר בגוף חומרי פירוק רעילים המובילים ליצירת מומים בעובר בעקבות דיאטה בהריון.
רק תזונה מאוזנת המכילה את כל אבות המזון תמנע השמנת יתר ותבטיח כי הירידה במשקל לאחר הלידה תהיה מהירה וקלה.

קלוריות ואוכל בזמן ההריון:
אמנם לא בשביל שניים - אבל תוספת קלוריות סבירה דרושה. אם בכל זאת החלטת לשמור על דיאטה בהריון כדאי שתדעי כי בשליש הראשון של ההריון עדיין אין צורך בתוספת קלוריות, וממילא הבחילות ממש לא מגבירות את התיאבון. יש להשתדל לאכול מאכלים בריאים ככל האפשר ולפרוש את האכילה על פני כל שעות היום במנות קטנות. העלייה במשקל מתחילה בשליש השני של ההריון בו כל התהליכים בגוף מתרחשים בקצב מהיר יותר ואתן זקוקה לתוספת קלוריות. התפריט בשליש השלישי יתבסס על אותו מספר קלוריות תוך שימת דגש על מזונות עתירי סידן וחומצות שומן מסוג אומגה 3.

מדד עליה במשקל, ( מחשבון BMI ):
נשאלת השאלה: איך אתן יודעות כמה ולמה. מסתבר שיש קוד הטמון בנתוני הפתיחה של מסת הגוף שלכן (BMI ) לפני הכניסה להריון.
זוכרות מימי הלימודים איך מחשבים BMI ? מחלקים את משקל הגוף לפני ההריון (בקילוגרמים) בגובה (במטרים) בחזקת 2.
לאישה בעלת BMI נמוך מ19.5 שזה תת-משקל, יש היתר להעלות כ-13 ק"ג.
בעלת משקל תקין (BMI של עד 25, תקבל אישור להעלות 11.5 ק"ג.
עודף משקל המתבטא ב BMI של 26-30 מתיר עליה של 8 ק"ג.
אלה שהצטיידו ב BMI גבוה מ-30 יתכבדו ויעלו 6 ק"ג בלבד.
ואז הדרך לג'ינס המיוחל סלולה.

תפריט ממולץ:
דיאטה בהריון - בפרט אם היא מותאמת אישי לאישה ההרה על ידי איש מקצוע תכלול תפריט יומי מאוזן חשוב לבריאות האישה ולבריאות התינוק. גם לפני ההריון וגם במהלכו חייב התפריט להכיל את כל אבות המזון והוויטמינים. רצוי לאכול כמויות קטנות כדי למנוע עומס על הקיבה ולהימנע מצרבות ובחילות (ורצוי לאמץ הרגל זה גם לאחר הלידה).
בין אם עושה דיאטה בהריון או לאחריו - מומלץ מאוד להתרחק ממזונות מעובדים ותעשייתיים, להימנע מסוכר, מלח ושומנים רוויים, ולצרוך הרבה סיבים תזונתיים.
אכלו שפע של ירקות ופירות בחמשת הצבעים : אדום, ירוק, כתום-צהוב, לבן וסגול שהחומרים בהם פועלים כנוגדי חמצון. סלט כרוב סגול או לבן מומלצים, סלט גזר וסלק חי מעולים, בברוקולי ובירקות עליים יש חומצה פולית חיונית למניעת מומים בעובר.

היזהרו לא לעבור לתזונה דלת פחמימות. כשצורכים כמות מועטה בלבד של פחמימות, הגוף אינו יכול לקבל סוכר כמקור אנרגיה לתאיו. במצב זה, הגוף מפרק שומנים לחומרים הנקראים קטונים. הקטונים מדכאים את התיאבון ואף עלולים לגרום לתחושת בחילה. למרות שזה נשמע מפתה, הם עלולים לפגוע באיברים שונים ולגרום לשגרון (גאוט), לאבנים בכליות ולאי ספיקת כליות. גם בדיאטה בהריון יש לצרוך במידה פחמימות מורכבות המצויות בקטניות מלאות ובקמח מלא, וכן שומנים בלתי רוויים כמו אבוקדו ושמן זית. כדאי להעדיף בשר רזה וגבינות ויוגורטים דלי שומן.

דגים, בשר, ביצים, קפה ועוד:
דגי מים קרים כמו פורל וסלמון מכילים אומגה 3 החיונית להתפתחות העובר, אך כדאי לא להתפרע ולאכול דגים לא יותר מפעמיים בשבוע כי בכל זאת יש חשש מה מכספית ומזיהומים הנמצאים במים.
בשר ועוף (רזים כמובן) חייבים לעבור בישול אינטנסיבי מחשש המצאות חיידקים. הכבד, הידוע כמקור לוויטמין A , ברזל וחלבונים עלול להיות מסוכן בצריכה מוגזמת. עודף ויטמין A עלול לגרום למומים בעובר.
צריכת ביצים מומלצת מאוד בגלל החלבון הרב שבהן אך רק כשהן עברו בישול עד התקשותן מחשש לחיידקי סלמונלה. גם את חביתת העין יש להפוך על צידה השני.
אין צורך להתנזר מקפה. אפשר ליהנות מעד שלוש כוסות ביום, וגם אין שום הוכחה שממתיקים מלאכותיים הנצרכים במידה עלולים להזיק.
דווקא תה הצמחים התמים דורש תשאול עם נטורופת, כי ישנם צמחים שעלולים לגרום לגוף מצבים שאינם רצויים בתקופה זו.
ובכלל - רצוי מאוד להתייעץ עם דיאטנית בנושא הרכב התפריט לדיאטה בהריון.
ולא לשכוח פעילות גופנית מתונה שתחזק את השרירים, תזרז את חילוף החומרים ותתרום לירידה במשקל.
מלאו פרטים לקבלת ייעוץ בחינם בתחום דיאטניות
מנטול הינו הפורטל לאיכות חיים הגדול והמוביל בישראל, אשר מחולק ל-8 ערוצים עיקריים: אסתטיקה, ניתוחים פלסטיים, הריון ולידה, כושר גופני, בריאות, תזונה ודיאטה, סקסולוגיה וגוף ונפש. אינדקס האתר כולל מידע מקיף ועדכני אודות בתי עסק ומגוון רחב של קטגוריות, ותחומים התורמים לשיפור איכות החיים שלנו.
מנטול מציע רצפי מאמרים, מאמרים, בתחומי איכות החיים אשר נכתבו בעזרתם האדיבה של טובי המומחים. תמצאו סקרים ופורומים שונים המנוהלים ע"י מומחים.
בנוסף, קיימים מספר שיתופי פעולה עם אתרים שונים ביניהם אתר דרושים, אתר לימודים ועוד, וכן המלצות על אתרים שונים.
אנו מזמינים אתכם להוות חלק בלתי נפרד מאיכות החיים החשובה כל כך עבורינו, לקבל מידע וייעוץ בחינם ממיטב המומחים אשר יתרמו לשיפור איכות חייכם. / תזונה ודיאטה / האם לעשות דיאטה בהריון?. !