חכו. אל תאיצו בהם
מאת: מערכת מנטול
התפתחות התינוק דומה לבניית בניין. עד שלא נסיים את בניית היסודות לא נוכל להמשיך בלבנים, שלא לדבר על יציקת הגג.
התפתחות התינוק דומה לבניית בניין. עד שלא נסיים את בניית היסודות לא נוכל להמשיך בלבנים, שלא לדבר על יציקת הגג. כדי לטפס מעלה מעלה בסולם ההתפתחות צריך קודם לסמן אבני דרך קטנות שישמשו אותנו לסימון השלבים השונים. ברור לכל כי שלבי ההתפתחות שונים מילד לילד. כל ילד בעצם מפתח קצב משלו. דחיפה קדימה משרתת רק את רצון ההורים ועלולה אף להזיק לילד בשלב מאוחר בחייו.
יתרה מזו דחיפה קדימה אינה מאיצה את שלבי ההתפתחות, להיפך, היא עלולה לתסכל את הילד משום שהוא עדיין לא בשל מבחינת הכישורים שלו וזה עלול לעכב למידה. לחץ כשלעצמו הוא מרכיב שיותר מאשר לא יועיל, הוא יזיק ולעיתים יתכנו אף מצבי נסיגה, שהרי ידוע כי ההתפתחות הרגשית היא קודמת לכל, קודם כל אהבה וחום ורק אחר כך יבואו כל השאר. אז מה אם אצל הבן של השכנה עניין הדיבור מגיע בשטף? חכו גם הבן שלכם ידבר יום אחד, עד שכבר יום אחד שתתנצחו איתו בויכוח תשכחו בכלל שחשבתם שמדובר באיחור בדיבור. .

תחומי ההתפתחות המרכזיים בשנה הראשונה נוגעים לנושא ההתפתחות הגופנית ובכלל זה למוטוריקה הגסה. כאשר מתחזקים שרירי הצוואר רק אז הילד יוכל לשבת ולא לפני כן. נושא הישיבה הוא דוגמא בולטת לניסיון של ההורים להאיץ את התהליך של ההתפתחות שקורה מעצמו באופן טבעי. אם דובר בשלב מוקדם יותר על אבני דרך קטנות זוהי בדיוק הדוגמא המתאימה, שכן חיזוק שרירי הצוואר קודמת ורק אז יכול להגיע שלב הישיבה.
כך גם לגבי הדיבור, ילד לא יוכל לדבר לפני שאברי הדיבור שלו יתחזקו. הוא ינסה את הצלילים הקטנים המרכיבים את המילה, ינשוף אויר מחלל הפה החוצה, ישמיע נקישות בלשון, כל מיני מלמולי טרום דיבור, ואז יגיע הדיבור המושלם. חשוב לדעת שההתפתחות מושפעת מבשלות של המערכות ומלמידה, יש כאן שני מרכיבים שרוקדים טנגו צמוד ולכן אין טעם להאיץ מידי. נכון שכהורים תמיד צריך להיות במעקב ועם האצבע על הדופק, חשוב לוודא שההתפתחות אכן תקינה, אך להאיץ אין טעם, במקום זאת חבקו ותחכו, זה יקרה הרבה יותר מהר ממה שציפיתם. סבלנות היא מילת המפתח.